Merawat Burn Dengan Kentang

Merawat Burn Dengan Kentang

Beberapa tahun yang lalu ketika bekerja di sebuah mengambil restoran saya agak teruk dibakar. Ia berlaku apabila saya lampu ketuhar dengan perlawanan. Entah bagaimana ketuhar telah dipenuhi dengan gas dan meletup. Letupan itu mencampakkan saya ke belakang dan dibakar tangan dan kaki saya (saya memakai selipar). Kakitangan dapur yang lain mula panik kecuali seorang wanita yang lebih tua. Dia tenang semua orang ke bawah dan mendapat semua orang parutan kentang.



Seperti yang lain telah parutan kentang, beliau telah memohon kentang parut kepada luka terbakar pada tangan dan kaki saya. Pada mulanya kentang tenang kesakitan tetapi selepas beberapa ketika kentang mendapat panas dan menyebabkan perasaan terbakar. Pada ketika ini, dia perlahan-lahan dikeluarkan kentang dari tangan dan kaki saya dan menggantikannya dengan kumpulan baru kentang segar parut. Proses ini diulang berkali-kali sehingga kentang berhenti mendapat panas. Kumpulan terakhir kentang telah dibiarkan selama beberapa ketika. Sebaik sahaja kumpulan akhir kentang telah dibuang tangan dan kaki telah perlahan-lahan kering dengan tuala dan dibersihkan dengan tepung.

Pagi esoknya tiada lepuh di tangan dan kaki saya kecuali satu lepuh pada salah satu jari kaki saya. Pada mulanya ini hairan saya tetapi kemudian saya teringat bahawa tiada kentang telah digunakan ke kaki itu. Sebab tidak ada kentang telah digunakan adalah bahawa, pada masa itu, saya tidak berfikir bahawa kaki tertentu telah dibakar. Ini semua menggambarkan bagaimana berkesan kentang itu di kawasan yang teruk dibakar.

Sejak kejadian itu saya sentiasa memastikan ada lebihan kentang di dapur. Nasib baik, mereka tidak diperlukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar